عريف : التهاب ناگهاني آپانديس ( لوله كوچك و باريك و انگشتي شكل است كه از روده بزرگ منشعب مي شود . )
آپانديسيت يكي از مهمترين علل جراحي هاي اورژانس شكم در بچه ها مي باشد . سالانه حدود ۴ مورد عمل آپاندكتومي در هر ۱۰۰۰ كودك زير ۱۸ سال در ايالات متحده انجام مي گيرد . در مردان شيوع بيشتري نسبت به زنان وجود دارد . اوج ميزان شيوع در اواخر نوجواني و اوايل ۲۰ سالگي است .
آپانديسيت در كودكان زير ۲ سال نادر است . عموماً بهمراه انسداد زائده آپانديس با مدفوع ، جسم خارجي و ندرتاً تومور ايجاد مي شود .
در كودكان علائم و نشانه هاي آپانديسيت ندرتاً بشكل كلاسيك بوده و لذا تشخيص معمولاً به تأخير مي افتد و احتمال پارگي آپانديس در آنها بيشتر است . ولي در بچه هاي بزرگتر و بالغين تظاهرات باليني مشخص هستند .
علائم و تظاهرات باليني :

با درد كوليكي ( انقباض و گرفتگي ) در اطراف ناف شروع مي شود . همزمان با افزايش و پيشرفت التهاب درد بسمت پايين و سمت راست شكم متمايل شده و درست در بالاي محل زائده آپانديس متمركز ميشود . ( نقطه مك بودني )
كم شدن و يا از دست رفتن كامل اشتها ( بي اشتهايي ) ، اغلب تهوع و گاهي بهمراه استفراغ ميباشد .
( علامت ريباندتندرنس + ) اگر بهنگام معاينه سمت راست و پائين شكم  را با دست فشار داده و مدت كوتاهي نگه داريم و بعد دستمان را برداريم . بطور لحظه اي درد بيمار بدتر مي شود . اين يافته نشانه انتشار التهاب بسمت پرده صفاق است .
درد اوليه ممكن است مبهم باشد ولي بعداً بطور فزاينده اي تشديد مي شود .
توشه ركتال ( معاينه ركتال ) باعث پيدايش درد سمت راست شكم مي شود .
اگر شخص به پشت دراز بكشد و پاي راستش را مستقيم بالا بياورد در ناحيه  تحتاني سمت راست شكم  درد احساس مي شود .
لمس ناحيه يك چهارم تحتاني سمت چپ شكم منجر به احساس درد در ناحيه مقابل ( سمت راست ) ميشود .
‌در حاليكه شخص به پشت دراز كشيده . اگر زانو و ران او را به سمت شكم خم كنيم و ساق پا را به سمت داخل و خارج شكم بكشيم اينكار منجر به ايجاد درد ميشود.
اگر پريتونيت ايجاد شده باشد عضله شكم در معاينه بسيار سخت است .
درد شكمي با راه رفتن و سرفه كردن احتمالاً بدتر مي شود .
تب كه معمولاً در طي چندين ساعت اتفاق مي افتد .
علائم آزمايشگاهي :
افزايش تعداد گلبولهاي سفيد خون در آزمايش CBC
سونوگرافي و CT اسكن شكمي احتمالاً التهاب آپانديس را نشان مي دهد .
جراحي آپانديس تشخيص آپانديسيت را قطعي ميكند . اين عمل با شكاف كوچكي در ناحيه يك چهارم راست و پائين شكم انجام مي شود .
البته همه جراحي ها ،‌ يك آپانديش غيرطبيعي را نشان نمي دهد . حدود ۱۵-۱۰٪ از موارد اعمال جراحي براي آپانديسيت مشكلي از آپانديس را نشان نمي دهد بلكه حكايت از مشكلي فراتر از آپانديسيت است .
در اين موارد جراح آپانديس را برمي دارد و بقيه شكم را براي پي بردن به علل احتمالي درد بررسي مي كند . در بعضي موارد براي اينكار نياز به شكاف جراحي وسيعتري است .
درمان :
بعد از محرز شدن تشخيص با توجه به علائم باليني  و يافته هاي آزمايشگاهي جراحي بايد هر چه سريعتر انجام شود . اگر شك به آبسه وجود داشته باشد . ابتدا آنتي بيوتيك تراپي انجام مي شود و بعد جراحي صورت مي گيرد .
عوارض :
پارگي روده ها
گانگرن روده ها ( مردگي بافت روده )
التهاب پرده صفاق ( پريتونيت )
آبسه 


چهارشنبه دوم 6 1390
X